20070604

Läst: Transcending CSS - The Fine Art of Web Design

Andy Clarke "Transcending CSS - The Fine Art of Web Design"
ISBN-10: 0-321-41097-1
ISBN-13: 978-0321410979
New Riders

Jag har umgåtts med den här boken under större delen av våren. De första tre av de fyra kapitlen plöjde jag relativt snabbt under bussresorna hem från Örebro till Karlstad. Det fjärde, Transcendence, lämnade jag länge åt sidan. Det kändes som ett kapitel att arbeta sig igenom praktiskt.

Andy Clarke var inte en av de bloggare jag läste när jag senaste försökte hinna med att följa utvecklingen i CSS-filosofin (2004). I ungefär samma veva som jag upptäckte honom och hans blogg kastade han av mer eller mindre kryptiska skäl in handduken. Ja jag gissar att det handlade om att han fått mer personlig skit än han tyckte att det var värt. Trist.

Jag hittade den här boken när jag bläddrarde fram och tillbaka på Amazon på jakt efter något att följa upp "Build Your Own Web Site The Right Way Using HTML & CSS" med. Jag läste några recensioner där. Scannade några bloggar. Och beställde, väl medveten om attd en förmodligen skulle skjuta lite över mitt huvud.

Bokens två första kapitel, Discovery och Process, var ett enda långt hallelujah moment (för att citera Kishti Tomita). Det tredje, Inspiration, lite skön återkoppling till gamla kära formteorier. Det fjärde som antytts lite av överkurs (det handlar ganska mycket om det som ska komma att bli CSS3) och jag nöjde mig till slut med att bara läsa det.

Andy Clarke skriver med en skön brittisk humor som passar mig betydligt bättre än den amerikanska tonen i Lloyds "Web Site The Right Way". Att han har ett djupt musikintresse, för framför allt mod-scenen, gör så klart inte saken sämre. Det är en bok som skriven för mig. Så jag har lite överseende med att den ur pedagogisk synvinkel innehåller ett par ganska grova missar (och det handlar inte bara om att Clarke förutsätter att man faktiskt fattat vad han skrivit tidigare).

Boken är fylld av länkar till kompletterande material för den som vill fördjupa sig i ett specifikt ämne. Det är mycket bra. Särskilt för någon som likt mig sovit lite under de senaste två-tre åren och behöver genvägarna till det bästa från bloggarna.

Under de senaste två veckorna har jag arbetat mig igenom alla exemplen i boken. Ibland har jag stött på problem. Med hjälp av de filer Clarke lagt upp på bokens sajt har jag, ibland efter en del funderande, alltid hittat i mål. En sak jag upptäckte när jag jobbade med exemplen är att det funkar illa att sätta id=[en siffra]. Ja det funkade inte alls faktiskt. Det tog mig ett par timmar att hitta det felet...

Det är väl inte direkt så att jag känner mig särskilt stadig på CSS-benen än, men jag har fått en rejäl knuff i rätt riktning. Nu vill jag hitta en bok med bra praktiskt material att arbeta igenom (jag tar gärna emot tips) och läsa de två första kapitlen i den här en gång till.

Du vill också läsa "Transcending CSS", den är både underhållande och klargörande.

En sista sak bara. Det är synd att en bok som är så fin på insidan fått ett så fult omslag. Typsnitten är fantastiskt fula.

Roger Johansson på 456 Berea St har också recenserat den här boken och bjuder på en mer CSS-erfaren vinkel.

Andra bloggar om: , ,

1 kommentar:

Kal Ström sa...

Kanske Eric Meyers böcker?