20070611

Nytt från Offside-lägret

Nyheten att gänget bakom Offside är på gång med en ny tidskrift ramlade ut redan i fredags, men jag noterade det först idag. Namnet på utgivningsbeviset är Filter (f.ö. samma namn som ett av mina gamla handelsbolag och en amerikansk musiktidning). Tanken är att det ska bli en bredare reportagetidning, av naturliga skäl vill de inte avslöja så mycket mer än så just nu. Jämförelser har redan gjorts med Rolling Stone, New Yorker och Harper's.

Jag antar att vi kan lägga Monocle till den listan?
Varför Filter?
– Av två skäl. Dels ska tidningen komma ut varannan månad och handla om de kommande två månaderna. Den ska titta framåt och fungera som ett tidsmässigt filter.
– Det andra är det vanligare – i medieklimatet som råder så är ett fördjupande reportagemagasin ett sorts filter, säger Mattias Göransson.
Resume.se
Det låter fint i mina öron. Hur mycket jag än älskar Offside så är sanningen den att jag faktiskt inte har förnyat min prenumeration än. Mitt fotbollsintresse är lite för smalt (Degerfors och landslaget) för att det ska kännas helt nödvändigt att läsa om Serie A-spelare och allsvenska klubbar. Det spelar ingen roll att det är gott berättat, efter ett par år har jag fått mer fotbollsläsning än jag behöver. Det finns andra ämnen jag hellre lägger min lästid på.

Så här några veckor efter det att Sex lagts ner hoppas jag så klart på att det blir en tydlig kulturell prägel på Filter. Jag gissar ändå att angreppsvinkeln blir något bredare. Fler samhällsreportage kanske? Eller kultur i ett lite bredare perspektiv? Kultur som männsikors liv. En mer resursstark Svensson som letar sig utanför den närmaste kretsen.

Jag har en liten lista över skribenter som jag hoppas att de söker upp. Jag väljer att hålla den för mig själv så länge. Jag kanske hellre använder dem själv oim jag får anledning...

Hur som helst är jag sjukt peppad på Filter och hoppas verkligen att Mattias Göransson & Co hittar kapitalet att dra igång den redan i år.

Läs mer om Filter i Dagens Media.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: