20070315

Läst: Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS

Ian Loyd "Build Your Own Web Site the Right Way Using HTML & CSS"
ISBN: 0-9752402-9-3
Sitepoint

Jag plockade upp den efter att ha läst recensionen hos 456 Berea Street. Jag har läst den när jag haft tid över på jobbet. Ungefär ett kapitel i taget (i ärlighetens namn läste jag inte den avslutande delen av kapitlet om formulär (hur man fejkar att ta hand om datan) och skummade bara kapitel 8-10).

Boken är mycket grundläggande och tar inte för givet att du kan något över huvud taget sedan tidigare. Eftersom jag på ett kodfilosofiskt plan redan fattat poängen med att följa standarder och dessutom kodat en hel del på den gamla onda tiden var den kanske väl grundläggande för mig. Samtidigt var det en nyttig och ibland hård kamp att verkligen börja om från början.

Nu är det dags att gå vidare. Det lutar åt att jag kör igenom ett par webbaserade saker först innan jag tar mig an nästa bok. Frågan är mest vilken det blir. Jag vill ha någon som får mig att säga wow lite oftare. En bok som talar till formgivaren i mig. För ärligt talat var just den här boken inte så inspirerande på den punkten.

Dessutom hade den nog mått bra av att ha ett kapitel om varför webstandards är skiten. Något i stil med ALA:s How to Grok Web Standards.

Hur som helst. Bra och nyttig läsning.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: