20070628

SJ svarar snabbt

Idag har jag skickat två frågor angående serviceavgifter jag råkat ut för de senaste veckorna. Den ena frågan gick till SJ, den andra till Posten. SJ svarade på under timmen. Snabbt jobbat.

Jag vill passa på att berömma SJ för deras kundbemötande. Tycker att de ofta får oförtjänt affekterad kritik för den.

Jag reste under nästan två år mycket flitigt med SJ mellan Malmö och Karlstad. Under en stor del av vintersäsongen drabbades jag av förseningar som medförde att jag fick pengarna tillbaka. Informationen funkade alltid klockrent (även om de kanske inte var så där överdrivet tydliga med att man faktiskt kunde få pengarna tillbaka).

Hade jag haft en mindre förstående arbetsgivare och varit utan möjligheten att jobba på tåget hade jag å andra sidan kanske inte varit lika nöjd med att åtta av tio resor var så sena. Då hade jag å andra sidan inte valt att åka på måndag morgon.

Mitt brev:
Hej.

När jag i torsdags reste mellan Degerfors och Karlstad möttes jag av en trasig biljettautomat i stationsbyggnaden. Lyckligtvis var jag ute i god tid och hann därför åka till ett ATG-ombud. Det resulterade i sin tur i att jag fick betala en serviceavgift på 20 kronor (som alltså blev en extra kostnad för min biljett och effektivt åt upp just nu-rabatten). Min fråga är: vad hade hänt om jag inte haft tid att åka till ATG-ombudet? Borde ni inte kunna informera om att biljettautomaten på stationen är urfunktion? Det borde vara en smal sak rent tekniskt att knyta ihop systemen.

MVH

Patrik Hamberg
SJ:s svar:
Hej Patrik

Tack för att du kontaktat vår kundombudsman.

Vi beklagar att biljettautomaten varit ur funktion då du besökte stationen. Oftast uppstår endast tillfälliga tekniska problem och därför informerar vi inte om detta någonstans, annat än vid automaten.

Eftersom du fått betala avgift hos ATG-ombudet på grund av att automaten inte fungerade, skickar vi dig en värdecheck á 50 kronor till din postadress.

Om du skulle drabbas av liknande problem igen och inte har möjlighet att hämta biljetten på något annat försäljningsställe, ber vi dig gå ombord på tåget och förklara vad som hänt för tågpersonalen. De har då möjlighet att ringa till sin support och kontrollera din bokning där.

Vi hoppas att du trots det inträffade kan ha ett fortsatt förtroende för SJ AB. Välkommen åter ombord på våra tåg och en fortsatt trevlig sommar.

Med vänliga hälsningar

Sofie Fjellman

enligt uppdrag av
Thomas Kjellgren - SJ Kundombudsman
Tack för det.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: