20070625

Läst: Klass - Är du fin nog?

Anneli Jordahl "Klass - Är du fin nog?"
Illustrationer av Stina Wirsén
ISBN: 91-7389-152-5
Atlas

För ett tag sen tog vi en prenumeration på Arena. AK gnällde över att Fokus var för borgerlig. Så vi plockade upp ett samhällsmagasin som stod lite tydligare till vänster som motvikt. Med prenumerationen följde ett bokpaket med tre titlar. Den här, Stephan Mendel-Enks "Med uppenbar känsla för stil" och Björn Elmbrants "Så föll den svenska modellen"

Jag började med Jordahl. AK med Mendel-Enk.

I förordet skriver kulturjournalisten Anneli Jordahl att hon blivit nästan sjukligt fixerad vid sina intervjuobjekts klasstillhörighet. Hon skriver att avtsåndet mellan överklass och arbetarklass slutat minska och nu växer snabbare än någonsin. Ändå misslyckas hon helt med att sätta in klassperspektivet i samtiden. När jag läser "Klass - Är du fin nog?" hittar jag bara historien om folkhemmet och Jordahls egen generation, de som hann göra klassresan i skuggan av folkhemmet.

När jag läst färdigt sitter jag fortfarande utan svar på vad och var arbetarklassen är idag. Jag har fått en fin bild av hur den såg ut. Förr. Men om idag vet jag fortfarande inget. Och om klassbegreppet ska vara fortsatt intressant att använda och diskutera borde väl just det vara intressant att reda ut?

Jag tycker ändå att det är intressant läsning. Genom intervjuer med arbetarpoeten och AMS-direktören Ragnar Thoursie, överklassförfattaren och journalisten David Lagercrantz, Elsvig Svensson (Jordahls mamma) och en längre självbiografisk essä tecknas en god bild av skillnaderna mellan överklassen och arbetarklassen i attityder och förutsättningar. Men hela tiden med känslan av det var en gång i mitt bakhuvud.

Men visst får boken mig att fundera. Både på min egen bakgrund i tydlig medleklass med ena benet två generationer bakåt i tydlig arbetarklass och det andra lika tydligt i övre medelklass på gränsen till överklass. Pappa gjorde klassresan. Själv klockren medelklass uppvuxen i arbetarkommunen Degerfors. Med smak av alla världar och ganska lätt för att finna mig i de flesta miljöer, medelklassens privilegium.

Jag minns också min gode vän Peter Dahlgrens text om arbetarklassens barnuppfostran. Den fick mig att tänka på samma sätt som Jordahls bok.

Som diskussionsunderlag funkar Jordahls bok bra. Även om den inte riktigt lyckas i sin ansats att reda ut begreppen. Där ligger den en generation eller två för långt bak i tiden.

Andra bloggar om: , , ,

1 kommentar:

Resetips sa...

kapitalet.se är en bok som reder ut vad arbetarklassen är idag. nämligen större än nånsin.