20070620

Nya pendlartider i Värmland och Närke

Med pompa och ståt, eller åtminstone lite försiktigt, har Värmlandstrafik och Länstrafiken Örebro lanserat möjligheten att åka mellan Karlstad och Örebro på ett och samma kort. För värmlänningarna ett lite dyrare än normalt och för närkingarna till ordinarie pris. 1400 kronor alltså.

Nu handlar det inte som man skulle kunna tro om att linje 500 respektive 504 förlängts. Nej istället handlar det om att turerna anpassats och om ett byte i Karlskoga. Den totala restiden landar på sisådär två timmar och en kvart.

Jämför det med Swebus en timme och trettiofem minuter på samma sträcka och du inser snabbt att den tilltänkta målgruppen, dagpendlarna, knappast kommer att vara intresserade av månadskortet. Visst, det är ungefär hälften så dyrt som att åka med Swebus i en månad. I pengar räknat. I tid är det en mer dyrköpt historia. Den nya restiden blir ungefär en och en halv timme längre varje dag. På en sträcka som redan tog lite drygt tre timmar av dagen i anspråk. Förutsatt att man bor och jobbar vid respekive ändstation då.

Om man, som jag, dessutom har en resa in till busstationen från hemmet och en resa vidare från resecentrum med stadsbussen till arbetsplatsen skulle den nya effektiva restiden landa på runt sex och en halv timme om dagen istället för redan okristliga fem timmar.

Är inte 30 timmar av din månad värt mer än 1500 kronor?

Jag har svårt att se att det här kan bli en framgång. För dagpendlarna är restiden för lång. För veckopendlarna är både månadskortet och att lösa enstaka biljetter för olönsamt.

Tanken är god, men genomförandet är uselt på gränsen till katastrofalt.

Av någon märklig anledning har Värmlandstrafik samtidigt som den här nya resmöjligheten lanseras valt att ställa in min buss in till stationen på morgonen. Linje 604 från Deje/Forshaga med ankomst 05:45 går inte efter det att skolorna slutat. Inte för att det någonsin satt mer än en eller två skolelever på bussen.

Om man långsiktigt vill få fler att busspendla kan man inte rycka undan de nödvändiga linjerna. Ställ in en tur eller två mitt på dagen, men rör inte de tidiga arbetarturerna.

Tack och lov ska jag bara pendla den här sträckan i en vecka till.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Visst tar det längre tid att åka 500/504 än Swebus men å andra sidan så har du här en buss i timmen att välja på medan det på Swebus stundtals kan vara över 4 timmar mellan turerna så jag är inte så säker på att jag skulle välja Swebus om jag skulle pendla även om dom hade kort som kostade lika mycket. Det beror kanske lite på vilka tider man behöver åka men en tur 8:00 medan nästa inte går förrän 12:15 och att det därefter inte går någon buss förrän 16:25 är inget vidare jämfört med 500/504 som under hela denna tid kör varje timme. det du vinner på Swebus snabbare restid riskerar att ätas upp av längre väntetider. Det bästa vore givetvis om man kunde förhandla fram ett kort som gällde både på 500/504 och på Swebus. då skulle man kunna ta den snabbare Swebus när deras avgångstider passade och annars ta 500/504.