20090107

Läst: Fear of the Dark

Walter Mosley Fear of the Dark
ISBN-10: 0-446-61789-X
ISBN-13: 978-0-446-61789-5
Grand Central Publishing

Syrran läste min önskelista och gav mig ett säkert kort. Jag har redan läst ut den. Snabbt jobbat för en småbarnsförälder med en nattuggla till dotter.

Tredje boken i serien om Fearless Jones och Paris Minton är en för Mosley ovanligt rättfram bok. Visst finns det tydliga tidsmarkörer, visst pekar han på skillnaderna mellan svart och vit. Tiden och platsen är ändå inte det väsentliga den här gången. I centrum står släktrelationer och en serie händelser som behöver nystas upp.

Även om det här kanske inte är en av de fem bästa böcker jag läst av Mosley (och den minst minnesvärda i just den här serien) är det ändå skön läsning. Mosley lyckas alltid engagera mig. Det är spännande fram till sista kapitlet.

Ett litet plus i kanten för att han återvänder till att använda sig av framåtblickar. Det var greppet som fångade mig i Easy Rawlins-historierna en gång för länge sedan (som i de tre första dessutom innehöll en snygg väv av tillbakablickar som senare fick sin förklaring i förhistorien Gone Fishin' (finns det ett bra svenskt ord för prequel?)).

Kort och gott, en bra spänningsroman för fansen.

Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: