20090116

Dagensspotifyalbum: Poem, ballader och lite blues



Jag har funderat lite över vad jag ska med Spotify till. Hiphoputbudet är knasigt bedrövligt. När jag letade utifrån HipHopCritic.com:s topp 50 2009 hittade jag 23 av albumen. De flesta sådana jag redan har eller har hört.

Hårdrocken är inte heller en stark sida för Spotify. Synd. Där finns mycket jag skulle vilja lyssna på, men inte tagit mig an (senaste Burst ett aktuellt exempel, Faster Pussycats självbetitlade ett klassiskt exempel som saknas i min samling).

Generellt är utbudet av ny musik utanför topplistan/det mest omskrivna så där.

Men, en sak är Spotify riktigt bra på. De breda klassikerna (Beatles och Metallica undantagna). Så jag använder väl Spotify till att lyssna av klassikerna jag aldrig orkat skaffa då. Och man måste vara bra smalspårig för att inte hitta riktigt mycket intressant musik i Spotify-världen.

Dagens val är Cornelis Vreeswijks Poem, ballader och lite blues från 1970 som kom i en omtolkad version ifjol (den finns också hos Spotify).

Lyssna på Poem, ballader och lite blues i Spotify.

Cornelis-intervju av Ulf Thorén sänd i SVT 1978




Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: