20070109

iMix-testet

Efter min försiktiga uppskrivning av iMix-konceptet kände jag mig tvungen att testa det på riktigt. Valet föll på min samling till redaktionen med låtar huvudsakligen från fjärde kvartalet 2006.

Det var som väntat meckigare än det borde.

För det första krävdes att spåren var taggade enligt mer eller mindre exakt samma modell som iTMS valt, annars hittades inte låtarna. På första försöket innebar det att sex av sexton låtar hittades. Det hade väl varit ok om jag åtminstone fått förslag på troliga alternativ ur iTMS-biblioteket.

Att iTMS dessutom taggar låtarna helt galet emellanåt (värsta exemplet är Clipse som taggats som Clipse & Clipse på just "Nightmares" - fråga mig inte varför). Efter en del sökande och omdöpning hittade jag ändå de flesta låtarna (14 av 16).

Men varför kan man inte skapa sin iMix inne iTunes Music Store?
Det skulle faktiskt vara enklare än att tagga om sina låtar. Jag och Apple/iTMS är inte överens om hur de ska sitta.

Jag gillar inte heller att prislappen blir nio kr gånger antalet låtar. Det ger inget vidare incitament för att köpa någons iMix. Den prismodellen måste Apple se över. Pristt måste ner till åtminstone femton låtar för nittio kronor.

Så här blev det i alla fall.



Låtarna som saknas är:
Voz Vibrante "Milonga del 9000"
Little Dragon ft Yukimi "4ever"

Danny!-låten finns gratis hos last.fm för den som inte känner sig nödd och tvungen att betala.

Sammanfattningsvis känns det på tok för meckigt och alldeles för dyrt att göra en iMix idag. Det är en intressant idé, men väldigt outvecklad och inte särskilt användarvänlig.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: