20070312

Läst: Webbredaktörens ABC

Fredrik Wackås snabba guide till webbredaktörsskapet är en liten pärla. På lite drygt 20 sidor lyckas han tackla många av de frågeställningar en webbredaktör kan komma att stöta på i sitt dagliga arbete. En utmärkt liten guide att dela ut i samband med utbildningar eller tipsa om för den som vill läsa på lite på egen hand.

Några av rubrikerna i dokumentet är: Redigera så att du blir läst, Upphovsrätt på nätet och Bli hittad av webbens sökmotorer. Tipsen är klara, tydliga och allra oftast goda.

Det finns ett par mindre korrekturfel i texten och en liten passage där jag inte riktigt håller med Wackå. Vi är inte riktigt överens om hur man bör förhålla sig till kursiverad text. Där känner jag att han lutar sig mot sanningar som börjar bli lite mer än lovligt gamla. Kursiv text är inte ett problem för surfare med moderna operativsystem och webbläsare.

I det stora hela instämmer jag i Wackås tankar och jag är glad att jag slipper sammanställa häftet själv. Jag kommer att rekommendera det när jag själv håller utbildningar eftersom jag sällan hinner föra något längre resonemang om textarbetet under mina introduktioner till Episerver.

*****

Lite på samma tema hittade jag till bloggen Skrivtips idag.

Andra bloggar om: ,

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Patrik!
Korrekturfelen förvånar mig inte - låt aldrig en skribent korrläsa sina egna texter... :-)

Att undvika kursiv text står jag för några månader till. Men i takt med att Internet Explorer 7 - och därmed ClearType (tror jag att det heter) - blir allt vanligare kommer jag att ändra tipset. I dag är det dock utan tvekan så att med en standardskärm och IE6 eller FF2 så syns kursiv text sämre än vanlig.

Kul att du gillar den lilla skriften!
/Fredrik Wackå

ptrkhmbrg sa...

Jag tackar för jobbet du lagt ner. Även om vi inte blir överens om att kursiv syns sämre. Även om det verkar kunna vända.

Peggy sa...

oj, vad kul att bli omnämnd och länkad till. :-)

Tror inte jag har läst den bok som inte innehåller korrekturfel. Jag undviker inte kursiv stil. Är nog före min tid. För en gångs skull.

Gillar Fredriks skrift med. ;-)

/ Puzzlan