20070305

Helvetet


Helvetet-utställningenVärmlands Museum var verkligen inte särskilt upphetsande. Ett brett skrapande på ytan var mitt slutintryck.

Film- och musikdelarna var minst sagt slappa. Djävulsfigurerna de samlat in var av typen du kan hitta i valfri kitschbutik. Inte särskilt spännande med andra ord.

Det enda som höll måtet var djävulskontraktet från slutet av 1700-talet och reproduktionerna av de värmländska kyrkomålningarna.

Själv hamnade jag i 8:e cirkeln i helvetet när jag testade infernologen. Jag är inte särskilt kristen tydligen.

Dessutom innehöll de onödigt långa texterna en del pinsamma korrekturfel.

Knappast en av museets starkare utställningar. Tyvärr stannar den tills sommaren är över.

Däremot gillade jag en del av bilderna i den lätt fristående fotoutställningen. Åtminstone en av Hans M Karlssons bilder gjorde rejält ont i knäna. Ska jag gå och bli intresserad av fotokonst på gamla da'r?

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: