20061116

VHS 1976 - 2006

Nu kommer rapporterna via TT att USA överger den gamla trotjänaren VHS. Brittiska butikskedjan Dixons plockade bort sina VHS-bandare från hyllorna redan för två år sedan.

Jag har svårt att tro att formatet, trots sin överlägsenhet vid slitage, kommer att överleva via nostalgiker på samma vis som vinylskivan. DVD:n och digitala filer är helt enkelt för praktiska. Det finns inte heller några tydliga fördelar bild- och ljudmässigt som talar för VHS:ens överlevnad. Däremot kommer det säkert att finnas en andrahandsmarknad ytterligare ett tag framöver.

Jag kommer att sakna min gamle vän och måste investera i en ny bandare innan det är för sent. Min förra dog strax innan flytten från Malmö till Karlstad och AK:s som står gömd i ett skåp verkar inte heller funka. Jag har trots allt ett par bananlådor packade med fina filmer jag kanske vill se om någon regnig dag. Dessutom något tiotal titlar som jag fortfarande inte har sett - "Hoop Dreams" till exempel.

VHS-formatet blev 30 år.

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: