20061120

Black Gold

Om du saknade argument för att välja rättvisemärkt kaffe tidigare kommer nu brittiska dokumentären "Black Gold" med ny eld. Visas på Stockholms Filmfestival 22, 25 och 26 november. Tydligen fick den direktörer från Kraft Food att flyga hit för att vara med under visningen.

Jag citerar ur presentationen från SIFF:
Tycker du om kaffe? Glöm inte att nästa kopp du dricker är fylld av mänskligt lidande och misär. Bröderna Frances dokumentär följer en etiopisk kaffehandlare, hans kamp för rättvisa priser samtidigt som han försöker hålla de internationella köparna på gott humör. Böndernas strid på gränsen till total fattigdom och marknadens ansträngning för låga priser är en klassisk illustration av global orättvisa väl ritad av det brittiska brödraparet.
Mer om filmen och filmarna hos Fulcrum TV.

Påminner mig om att jag ska mejla Löfbergs Lila och be dem om ett rättvisemärkt prezzo-kaffe. Eller så får jag helt enkelt se till att köpa en kaffekvarn.

Uppdaterat
Löfbergs Lila svarade efter mindre än en timme på min mejlfråga. Bra jobbat. Tyvärr har de inget lanseringsdatum för ett rättvisemärkt prezzo-kaffe. Kaffekvarn på inköpslistan alltså.
Tack för Ditt mail och Din uppskattning av våra rättvisemärkta produkter.

Ärendet ligger på vår agenda men något exakt datum har jag inte, men som Du ser så blir det mer och mer rättvisemärkta kaffeprodukter.

Med vänlig hälsning

LÖFBERGS LILA AB
Gun Nilsson
Konsumentkontakt
Är det förresten bara jag som blir störd när man skriver Du, Din och så vidare? Är det inte dags för en ny du-reform nu?

Andra bloggar om: , , , , , ,

Inga kommentarer: