20070706

Rödvit silly season sommaren 007

Det är väl ingen tvekan om att Degerfors IF:s viktigaste uppgift under de två veckornas sommaruppehåll är att hitta en lösning för tränarpositionen. Antingen för resten av säsongen eller en mer långsiktig. Tyvärr verkar det inte bli en fortsättning med Andreas Andersson.
- Prioriteten är att jag ska gå tillbaka till mitt gamla jobb, som klubbchef, säger Andreas Andersson till Värmlands Folkblad.

Så, vem kommer då istället?

Jag har inga bra ingångar in i ledningens korridorer och hjärnor, så jag får väl helt enkelt gissa utifrån mer eller mindre offentliga rykten. Att Tord Grip skulle ta platsen som en del lite nostalgiskt hoppats ser allt mindre troligt ut nu när Svennis verkar vara helt klar för Manchester City. Grip blir ansvarig för scoutandet. Gott så. Vi avskriver den fantasin.

Jag skulle personligen gärna se Grip som klubbchef och Adde som tränare. Men det lär inte hända. Åtminstone inte i år.

Andra namnet på listan, och det kanske mest troliga, är Sören Cratz. Oddsen att han återvänder till Degerfors och Stora Valla får nog anses som mycket låga. Han har siktats på läktaren några gånger sen han sa upp sig i Västerås tidigare i år. Det som talar för Cratz är att både Andreas Andersson och truppens grand old man, Henrik Berger, haft Cratz som tränare tidigare. I supporterleden är det inte en riktigt lika självklar värvning. Många ser hans sätt och idéer som omoderna. Blir det Cratz hoppas jag på ett kontrakt säsongen ut med möjlighet till förlängning. Jag tror att det kan Cratz kan funka i just det här läget, men är som många andra mer tveksam till honom som långsiktig lösning.

Rykten in i truppen

Nicklas Carlsson, mittback, AIK
Tongivande i Superettan ifjol. Utanför truppen idag. Kan inte räkna med att få nytt kontrakt med AIK nu när det snart går ut. Skulle så klart bli en fin förstärkning och fyller också det uttalade värvningskravet att kunna gå rakt in i startelvan. Sen är jag personligen inte lika övertygad om att förstärkningen faktiskt behövs redan nu. Renato Rodrigues har spelat bättre och bättre under säsongen och känns nu som ett ganska säkert kort i försvaret. Kanske blir det ändå ett lån? Kanske får vi se Carlsson komma som Bosman när säsongen är över istället? Det vore ekonomiskt sunt.
Läs mer i Karlskoga-Kuriren.

Andreas Holmberg, mittfältare, Qviding
Har dominerat i Qviding i år och öst in mål. Brorsan Fidde spelare redan i DIF och kan säkert hjälpa till att locka lillebror till Degerfors. Nu tror jag ändå inte att han kommer till Värmland under sommaruppehållet. Räkna däremot att han kan bli en av de första nya att skriva på inför nästa säsong.
Läs mer hos Kanon.

Sebastian Henriksson, anfallare/mittfältare Örebro SK
Degerforssonen som fick nobben av Tony G när han flyttade hem från Norge har haft det tufft i Allsvenskan och inte fått spela särskilt mycket. Tveksamt om det ligger något i ryktena. Seb vore knappast en långsiktig investering och frågan är om formen i år är tillräcklig för att vara en kortsiktig lösning. Det är inte direkt så att vi behöver ännu en anfallare ur slag.
Läs mer i Karlskoga-Kuriren.

Daniel Mendes, anfallare, AIK
Mendes flyttade till AIK efter succén i DIF. Grym målgörare i Superetta, bänkad i Allsvenskan. Nu har han dessutom fått konkurrens från två argentinare som gått in och gjort bra ifrån sig omedelbums. Sitter på ett treårskontrakt. Kan kanske bli frågan om ett lån tills AIK bestämmer sig för hur de vill ha det i framtiden. Skulle sitta fint eftersom han nyss spelade i Degerfors och är en stabil målgörare. Har dessutom levererat när han väl fått chansen i Allsvenskan.
Läs mer i Karlskoga-Kuriren.

Har jag glömt någon?

Jag gissar att silly season slutar med att Cratz tar över året ut. Att Andreas Andersson återvänder till rollen som klubbchef och utarbetar ett samarbetsavtal med AIK. Att Daniel Mendes lånas in till rödvitt och ser till att spotta in tillräckligt med mål för att placera Degerfors någonstans i mitten av tabellen. Kanske inte riktigt på den sjunde plats som jag gissade på inför säsongsstarten, men inte långt nedanför. Det är trångt i tabellen.

*****

Det börjar se ut som om Degerfors kan bli AIK Västra på samma sätt som AIK under de senaste tio-femton åren pratats om som Degerfors Östra här i Värmland. Jag skulle faktiskt gärna se ett mer formellt samarbetsavtal mellan klubbarna. De nödvändiga goda personliga kontakterna finns ju där. Jag vet att de flesta vill se IF stå på egna ben, men jag vet inte om vi har musklerna.


*****

Någon dag ska jag skriva texten om det nödvändiga i att bygga om Stora Valla också, men det får vänta.

*****

Missa inte Kanons genomgång av nyförvärvens insatser under första delen av säsongen.

*****

Unge Kristoffer Wiktorssons insatser har inte gått obemärkta förbi. Nu håller landslagsledningen för p-89 koll på honom. Det kanske inte går att tala om IF som plantskola längre, men väl drivhus. Det kan vara en nog så god väg till framgång.

*****

Jag räknar förresten med att unge Holmberg spelar i rödvitt nästa år. Det blir nog billigare så. Och bättre.

*****

Seb kan vi däremot glömma, men får jag drömma?
Daniel Tjernström som nästa års hemvändare.

Andra bloggar om: , , , , ,

Inga kommentarer: