20081027

Omstart

Jaha. Ska vi börja blicka framåt igen då? Det lär ju hända en hel del både i och runt den rödvita truppen under vintern nu när vi ramlat ur eliten.

Klart är att Andreas Andersson inte får fortsätta som klubbchef. KT:s sportblogg spekulerar i att tränarparet Stahre & Lindström går samma öde till mötes. Fredrik Holmberg åker hem till Qviding (efter en ganska misslyckad sista säsong i Degerfors). En hel rad spelare har utgående kontrakt.

Vi tar väl en titt på truppen då. Att en del sitter med kontrakt som sträcker sig över nästa säsong eller ytterligare en innebär inte att de spelar i Degerfors nästa år. Alla kontrakt kommer att omförhandlas. Jag är rädd att det inte blir särskilt mycket kvar.

Spelare med kontrakt som går ut i år:

Pär Ericsson
Var redan innan han kom till Degerfors klar för GAIS.

Simon Nurme
Riskerar vi att tappa. En av lagets allra bästa. Skulle mycket väl kunna ta ett steg upp i seriesystemet istället för ner.

Fredrik Holmberg
Redan klar för Qviding.

Kalle Norrbin
Kan kanske lockas att stanna kvar. Och borde väl också göra det? Jag tror det.

Magnus Tappert
Om inte Tappert erbjuds kontrakt med ett lag i Superettan blir jag förvånad. En av våra stabilaste spelare i år. Dessutom kontraktslös. Blir inte kvar. Tyvärr.

Johan Bertilsson
Växte under hösten. Säkert inte nöjd med sin tid i rödvitt. Förhoppningsvis kan han ändå lockas att stanna.

Mano Garcia
Skadad. Lär knappast bli kvar.

Magnus Samuelsson
Pensioneras väl nu?

Erik Nilsson
Om det inte vore så trångt på mittfältet skulle han säkert kunna bli erbjuden nytt kontrakt. Nu tror jag ändå att han får tacka för sig i Degerfors.

Spelare med kontrakt som går ut 2009:

Markus Karlsson
Mackan vill säkert spela högre upp, men har väl inte gjort en tillräckligt stark säsong för det? Har han en tillräckligt bra agent som kan slussa honom vidare? Kan Degerfors tjäna pengar på att sälja honom och göra plats för yngre förmågor? Jag har svårt att bestämma mig för om jag vill se honom kvar nästa år. Meritlistan säger ändå att Markus Karlsson spelar högre upp än Degerfors nästa år.

Andreas Gunnarsson
Christoffer Wiktorsson
Mario Simunovic
Jesper Fromholdt
De här fyra sitter sannolikt inte på särskilt feta kontrakt och lär bli kvar. Den enda som skulle kunna tänkas hänga löst är väl Wikor som gjort bra ifrån sig och fått en hel del uppmärksamhet. Bra vänsterbackar växer som bekant inte på träd.

Tobias Solberg
Blir kvar. Vill garanterat revanschera sig.

Shpetim Hasani
Äh. Jag vet inte. Jag har inte sett tillräckligt många matcher live i år. Men jag gissar att Hasani vill spela för mer pengar än Degerfors kan erbjuda och att han därför hamnar på transferlistan.

Dejan Doslic
Kommer märkligt nog säkert att lyckas gå vidare, trots att vi inte sett honom leverera så mycket i Degerfors. Blommar säkert ut i nästa klubb med bittra rödvita supporterkommentarer om en borttappad talang som följd.

Christophe Lallet
Blir kvar. Tror jag.

Yankuba Ceesay
Jag gissar att han inte spelar kvar nästa säsong. Agenten borde kunna placera honom bättre med landslagsmeriter på cv:n.

Spelare med kontrakt som går ut 2010:

Emil Berger
Blir kvar. Ordinarie i rödvitt nästa år och en viktig kugge i återtåget till Superettan.

Andreas Holmberg
Vill säkert inget hellre än att följa med brorsan hem till Qviding, men sitter på kontrakt ytterligare två säsonger och får nog finna sig i att spela åtminstone ett år med rödvitt i ettan. Om nu inte Qviding skulle vilja lösa honom, någon annan klubb lär knappast vara intresserad.

Så om mina gissningar stämmer ser spillrorna av truppen ut så här:

Målvakt:
Jesper Fromholdt

Backar:
Christoffer Wiktorsson
Kalle Norrbin
Andreas Gunnarsson

Mittfält:
Emil Berger
Andreas Holmberg
Christophe Lallet
Tobias Solberg
Johan Bertilsson

Anfall:
Mario Simunovic

Vilka av juniorerna, utöver uppenbara Fredrik Ahlman, flyttas upp?

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Det finns väl ett par juniorer att välja bland, framförallt dessa tre: Martin Broberg (90) Johan Larsson (90) och Suad Gruda (91)... sen kan man väl ta 2-3 till från juniuorlaget, för sådan bredd finns defenitivt, men om Degen ska ta sig upp i superettan direkt så borde nog de tre förstnämnda räcka + ett par nyförvärv..