20081010

Läst: Blonde Faith

Walter Mosley Blonde Faith
ISBN: 978-0-7538-2345-3
Phoenix Fiction/Orion Books

Trots att jag började läsa nån Pelecanos för ett tag sen så blev det den här jag kopplade av med efter Bitterfittan. Något tryggt och bekant. Mosley fångar mig alltid snabbt, så det tog bara några dagar att läsa ut den (jag får kanske tacka tågresan t-o-r till Vetlanda för det, så lätt att hitta lästid är det inte).

Det här är en habil Easy Rawlins-deckare. Inte den bästa, men inte heller den sämsta. Mosley är för säker på sin sak för att bli tråkig nu. Tyvärr är ändå slutet det som stannar kvar. Ett riktigt fisigt slut dessutom. Fjuttigt och särskilt värdigt Easy Rawlins-arvet. Kort sagt: jag hatar det. Vilket Mosley säkert hade räknat med att åtminstone hälften av hans läsare skulle göra.

Men skit i det. Det är bra slöläsning och som vanligt späckat av snygga tidsmarkörer och lagom oväntade vändningar. Jag gillar och inte bara av gammal vana.

Läste förresten att HBO ska göra film av Little Scarlet. Tyvärr blir det inte med Denzel Washington och Don Cheadle som Easy och Mouse. Mosley (som driver projektet själv den här gången) har rekryterat Mos Def (!) och Jeffrey Wright till huvudrollerna. Personligen hoppas jag att det blir Wright som gör Mouse, för hur Mighty Mos Def ska kunna matcha Don Cheadles fantastiska tolkning förstår jag inte. Trots att imdb hävdar något annat är det alltså inte bestämt än vem som gör vilken roll. HBO gjorde ett fnt jobb med Always Outnumbered, Always Outgunned så mina förväntningar är högt ställda. Premiär 2010.

Andra bloggar om: , , , , , , , ,

Inga kommentarer: