20061205

Festivalsommaren 2007

(Sweden Rock Festival 6-9 juni)
Hultsfred 14-16 juni
Roskilde 5-8 juli
Arvika 12-14 juli
Stockholm Jazz 17-21 juli
(Augustibuller 2-4 augusti)

En sak står redan klar. Det ska till något sjukt exklusivt och stort för att jag ens ska överväga att åka till Danmark nu när jag inte bor på pendlingsavstånd längre. Mer än en dag på Stockholm Jazz kommer jag knappast att uppleva nästa år heller.

Jag sätter parenteser, som i kanske, runt SRF och Augustibuller. I första fallet mest för bokningen av Heaven & Hell, i praktiken vet jag att det aldrig kommer att hända. Så nostalgisk är jag inte. Det skulle väl vara om de släpper en bokning av Paul Stanley solo då. I det andra fallet mest av nostalgiska skäl. Det är en söt och trevlig festival, precis som Arvika.

Sannolikt handlar festivalsommaren 2007 om Hultsfred och Arvika med andra ord. Av ren bekvämlighet och gammal vana. Jag tvivlar på att särskilt mycket kommer att locka rent musikaliskt. Det vore egentligen läge att titta på boendet redan nu. Två nätter på hotell i Arvika känns som ett måste i år. Om vi inte kan hitta ett hus eller en lägenhet att bo i.

Men hur sjukt är det att fundera över sommarens festivaler redan nu egentligen? Och vore det inte trevligt med en festival som bokade mer av det jag verkligen vill se? Gärna i Göteborg eller Stockholm (Karlstad känns uteslutet).

Sex artister jag vill se på festival sommaren 2007:
  • Existensminimum
  • Ramjac & Natalie Gardiner
  • Sharon Jones & The Dap-Kings
  • The Coup
  • Tony Allen
  • TV on the Radio
Nej jag önskar inget jag sett förut. Då var jag ändå med och bokade namnet längst upp på listan i våras.

Inga kommentarer: