MyMarkup-Erik ifrågasätter ämnesvalet i veckans MB. Inte helt utan poänger. Samtidigt blir reportage med medieovana bloggare gärna sjukt mycket sämre tv än intervjuer med medietränade artister. Och jag gissar att det är artisterna och inte MySpace som står i fokus (har inte hunnit se avsnittet än).
Jag har själv en MySpace-profil, men har ärligt talat inte riktigt fattat vad jag ska med det till. Bloggar gör jag här och chatteriet har jag inte tid med. Jag använder det mest för att hålla koll på artister och människor i branschen. Men jag fascineras av hur få som verkligen utnyttjar möjligheterna. De flesta jag har lagt till verkar nöja sig med en statisk sida trots att det finns mängder av push-möjligheter.
Last.fm och mp3bloggar ger mig långt fler musiktips (Kal skrev om de senaste nyheterna på last.fm för ett tag sen). Men jag vet inte om jag skulle vilja se ett tv-program om tjänsterna för det.
Fast mest var det här en anledning att få nämna fem mp3bloggar jag följer noga:
Sen jag lämnat byrån borde jag kanske sätta upp någon Håkan Thörn-mp3blogg och någon Mikael Nordlander-mp3blogg på bevakningslistan. Jag får det ju inte lika gratis längre. Och även om jag helst lyssnar på funken, soulen, hiphopen och jazzen behöver jag blanda.
Uppdaterat
Nu har jag sett programmet. Håkan gör så klart jobbet och tar det goda med det onda. Och det går ju inte riktigt att ignorera MySpace som fenomen år 2006 bara för att Murdoch köpt skiten. Kanske skulle några av alternativen nämnts tydligare. Och var det verkligen MySpace som breakade Arctic Monkeys? Jag mindes historien som att det var via deras egen sajt låtarna släpptes, men jag kan ha fel. Hello Saferide-Annika var som väntat en utmärkt åsiktsmaskin och guide i MySpace-djungeln. En ny Robert Johnson kanske?
*****
Ah just det, jag fick den andra cd:n från cd-wow i torsdags. Känns som om cdon vann den här rundan. Men jag vill hellre hitta en snabb amerikan nu när dollarn är så sjukt billig.
Andra bloggar om: Musikbyrån, mp3, Myspace
1 kommentar:
Tack för beröm men mest för att du inte dissade förrän du sett programmet.
Det är alltid enklare att göra tv om artister än teknik och därför har vi på byrån kanske väjt lite väl många gånger för att belysa den så kallade bransch-sidan av musiken. Kanske lite för ofta om du frågar mig. Men å andra sidan, de gånger vi gjort det har det blivit ganska ljumna reportage.
Kan hålla med om att fler alternativ borde tagits upp, å andra sidan. Det finns inte så många tydliga och talande exempel. Vad jag vet. Inte som kan mäta sig med myspace i alla fall. En faktaruta med alternativ gör sig bättre i tidningsform. Eller att fördjupa sig i på webben efter programmet... Jävla svti.
Arctic Monkeys äkta myspaceband eller inte? Därom tvista de lärde. För att göra en lång historia kort. Det började som fildelning och demoutdelning på spelningar. Men det var med Myspace som det verkligen exploderade.
Skicka en kommentar