20080423

Jag vill veta var du köpt din tröja

På DN Debatt skriver representanter för Naturvårdsverket och Svenskt Vatten om miljögiftet nonylfenol ("som är mycket giftigt för vattenlevande organismer och kan vara hormonstörande för fiskar och groddjur" - måndagens CSI någon) och dess förekomst i t-shirts från några av våra svenska kedjor.

Debattartikeln verkar förövrigt vara en omskrivning av en rapport som var på gång redan i höstas och som fick en del press redan då. Men det skadar väl inte att ta upp frågan igen.

Jag antar att jag inte borde kasta första stenen
och se över min egen garderob (även om jag sällan eller aldrig handlar hos de utpekade kedjorna är frågan i mitt fall hur mycket bättre för miljön det egentligen är att köpa en t-shirt sydd av American Apparel, tryckt av någon annan och sen skickad från USA med flyg).

Finns det sant lokalproducerade t-shirts?
Jag tvivlar. Rätta mig gärna.

Läs även andra bloggares åsikter om , , ,

2 kommentarer:

Anonym sa...

troligen innehåller en grov majoritet av dina tröjor detta ämne och vem vet vilka mer. Stickproven som gjorts visa bara var man har säkerställt att ämnet finns.

Anonym sa...

Är en förvirrad liten gymnasie elev i Göteborg som ofrivilligt råkar göra ett arbete om nonylfenol och så trillade jag in på din blogg och såg detta inlägget och eftersom jag lika gärna kan lägga lite tid på att belysa dig med denna kunskap kan du kolla:

Sidan 9 under Resultat

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/Handla%20milj%C3%B6v%C3%A4nligt/rapport-t-trojor-med-ett-smutsigt-forflutet.pdf

Så ser du att Cheap Mondays tröja inte är bra! ;)

// Alex