20071114

Jag läser fortfarande böcker

Jag var ganska duktig på att kommentera allt jag läste under första halvåret. Men sen föll det bort. Och det beror inte på att jag slutat läsa böcker. Jag har bara inte haft ork att skriva om dem.

Men en snabb sammanfattning ska jag väl klara av. Så för komplettismens skull

Antologi "Close-Up Magazine i urval volym 3"
Jag brukade säga att jag behöver köpa Close-Up en gång varje år (årets sista nummer med alla listor). Sen CUM började med sina samlingsvolymer är jag uppe i tre nummer per år. Den här är riktigt fin med intervjuer med Pantera, The Hellacopters, Nine Inch Nails, Madball, Neurosis och S.O.D. (för att nämna de viktigaste).

Joakim Lindengren "Kapten Stofil - För en handfull folkvett"
Det var längesen jag läste Lindengren (15 år?) och jag har länge varit nyfiken på Kapten Stofil-äventyren utan att plocka upp någt av dem. Det här är de allra första ur tidningen som bär hans namn. Materialet är ganska ojämnt. Stundtals bländande, men ibland går det på tomgång (de senare är bättre än de tidiga). Jag njuter så klart när gamla bekantingar som Balkongståarn dyker upp, men faktum är att det är de få blickarna ur vardagslivet som småbarnsförälder som är de allra bästa stunderna.

Sen var det nån bok om att bli pappa som vi lånat och jag glömt titeln på (men den kom från någon av föräldratidningarna).

Och sen började jag jobba i Karlskoga och Expressen startade sin klassikerserie. Jag höll ett ganska bra tempo i början, men nu har jag helt tacklat av och köper och placerar i bokhyllan. De jag hann med innan jag spårade ur och sov eller skrev skivrecensioner (snart förbi Ola igen) på bussen istället var de här:

August Strindberg "Hemsöborna"
Riktigt underhållande. Fortfarande. Jag har läst den förut.

John Steinbeck "Möss och människor"
Söt och sorglig historia. Jag gillade den.

Hjalmar Söderberg "Doktor Glas"
Jag tror inte att jag hade läst den. Däremot har jag sett en gammal filmatisering. Ohyggligt seg på slutet när doktorn blir besatt. Ingen större läsupplevelse för in del.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: