20080714

Ålderdomen - Ungdomen 0-1

För ungefär en månad sen (den 10 juni för att vara exakt) klev jag upp ur soffan med en gruvlig smärta strax bakom höger stortå. Sendrag tänkte jag. När det inte hade gått över efter en dryg vecka ringde jag vårdcentralen och fick en tid dagen därpå (jag kunde få komma två timmar senare, men det kändes lite bökigt eftersom jag var på jobbet i Karlskoga).

Läkaren ryckte och drog lite i stortån och konstaterade: gikt. För att vara riktigt säker fick jag ta några blodprov.

Alla som har läst serietidningar vet att sjukdomen har en förkärlek för medelålders mäns stortår som svullnar och blir röda och ömma - så ömma att det kan utlösa våldsamma smärtor bara något nuddar stortån.
- Netdokotor.se
Efter några veckor där jag känt mig ungefär 20 år äldre ringde jag till vårdcentralen idag för att få domen bekräftad (smärtan kom tillbaka under Arvikafestivalen). Sköterskan kollade värden och konstaterade glatt att allt såg bra ut. Inget tyder på gikt.

En seger för min ungdom.

Att jag inte vet vad smärtan bakom stortån beror på struntar jag i just nu. Det är åtminstone inte gikt (även om den där beskrivningen stämmer ganska bra på min upplevelse).

Andra bloggar om:

Inga kommentarer: