20080714

Läst: Fallhöjd

Nick Hornby Fallhöjd
ISBN: 9137126237
Forum

Det gick oroväckande lång tid innan jag kom igenom årets första roman. Bussresorna mellan jobbet och hemmet har mest handlat om att ta igen förlorad sömn, lyssna på skivor och läsa tidningar. Den här boken plockade jag upp på rean på bokrean under ett besök på Coop Forum. Vi valde varsin bok och för att vara extra könsnormativa valde jag en med Nick Hornby och AK en med Marian Keyes.

Det var ett tag sen jag läste Hornby. Förmodligen har jag missat något längs vägen (jag slutade egentligen följa honom i och med Om en pojke, men har ändå lyckats läsa 31 Songs och den där novellsamlingen han var redaktör för också).

Fallhöjd handlar om fyra människor som träffas när de tänker ta livet av sig en nyårsafton. De möts på toppen av något som kallas hopparnas hus. Ångrar sig när de möter varandra och bildar någon sorts sällskap, förenade av de inställda självmorden.

Tanken är väl att de här fyra ska vara så pass olika varandra att det blir märkligt att de lyckas hålla ihop. De borde med andra ord tala med olika röster i sina fudneringar (boken berättas utifrån någon sorts rullande schema där de fyra huvudpersonerna turas om att berätta skeendet). Det funkar så där.

Kanske är det översättningen som är kass. Kanske är det Hornby som helt enkelt inte klarar att ge uttryck för olikheter i tankar. För oavsett om det är en bortskämd trulig ministerdotter (Jess), en misslyckad rockmusiker (JJ), en avdankad tv-kändis (Martin) eller en kvinna som levt för sin gravt handikappade son i större delen av sitt liv (Maureen) ekar det på ungefär samma vis. Och det var väl inte riktigt meningen?

Historien har svårt att hitta tempo och skapa intresse. Det rullar mest på utan att jag blir särskilt mycket klokare på karaktärerna. De flesta är mest irrriterande och någon, Maureen, är det mest synd om.

Jag önskar ärligt att jag valt att lägga tiden på en annan bok. Det är ju inte så att jag inte har andra olästa böcker liggande. På tal om det, i vilken ände ska jag börja läsa Pelecanos? Jag har Right as Rain liggande. Funkar det som start trots att det väl inte är den första han skrev?

Andra bloggar om: ,

Inga kommentarer: