20070805

Mano Garcia måste spela från start



Att Degerfors trupp är tunn som plastfolie var väl de flesta överens om redan innan säsongen. Jag vet att jag tjatade om vikten av att ordna en 22-mannatrupp med rejäl konkurrens om platserna. Jag hoppades ändå att vågspelet med en mindre styrka skulle gå hem just den här säsongen när det är i det närmaste omöjligt att åka ur.

Att de genuint duktiga spelarna var färre än elva har jag på något vis lyckats förtränga ända tills nu. Det finns ett par i varje lagdel. Ni vet vilka de är. Mackan och Fidde i backlinjen. Bergman och Drugge på mitten. Hasani (trots den bedrövliga inledningen) och Garcia i fronten.

Kalle Norrbin och Andreas Holmberg knackar på för att bli lika självskrivna.

Johan Bertilsson är en personlig favorit men är långtifrån självklar för startelvan. Han påminner mig lite om Eirik Lamøy. Lika spretig och lika oslipad, om än inte lika vindsnabb. Kan bli något nästa år.

Av någon anledning är inte Mano Garcia självskriven i startelvan och jag kan för mitt liv inte förstå varför. Tobias Larsson i all ära, men inte är han i närheten av Garcias nivå?

Mano Garcia har uträttat ofattbart mycket med tanke på hur lite han fått spela. Om jag fått bestämma skulle han ges mer förtroende och mer speltid.

*****

Nästa säsong är Henrik Berger massör. Inte mittfältare. Hans tid är över nu. Tyvärr.

*****

Om Renato Rodrigues erbjuds nytt kontrakt när det går ut i höst och Degerfors fortfarande spelar i Superettan lovar jag att gå till Stora Valla och nästa säsongs första hemmamatch. Från Karlstad. Ännu en som gjort sitt.

*****

Visst är det som Mille säger. Det behövs en tydlig ledare i truppen. En härförare. Kanske kan Fredrik Holmberg axla den rollen? Jag ser ingen annan som har förutsättningarna i truppen just nu. Dags att flytta upp honom till kapten redan nu?

*****

Visst Solberg stod för ett assist och satte en strut. Men utöver det stod han mest för slarv. Inte godkänt. Långtifrån matchens lirare.

*****

Inte heller Andreas Holmberg var matchens lirare.

*****

Rätt svar: Mano Garcia. På en halvlek.

*****

Degerfors behöver en ny mittback OCH en ny defensiv mittfältare.

*****

Två raka bortavinster nu. Tack.



Andra bloggar om: , , ,

Inga kommentarer: