20070818

Bottentabellen eller kampen om platserna i Superettan

Det är nu den börjar på allvar. Kampen om ett fortsatt liv i Superettan. Oddsen att Degerfors ska överleva är rekordlåga - 1,40 läste jag någonstans. Men det är 11 omgångar och 33 poäng kvar att spela om. Åtminstone fem lag är indragna i helvetet runt strecket. Därför lanserar jag en helt ny tabell nu. En tabell som bara bryr sig om de sista fem lagen. Det är ändå det enda som betyder något just nu. Jag räknar med andra ord kallt med att Landskrona börjar marschen uppåt i tabellen. Möjligen kan Enköping dras in i kampen också, men jag låter dem vara så länge.

Bottentabellen
Östers IF (-6) [20]
IF Sylvia (-7) [20]
Falkenbergs FF (-13) [20]

Jönköpings Södra IF (-12) [18]
Degerfors IF (-14) [14]

Mitt tips omgång 20
Degerfors IF - Ljungskile SK 2-0
Falkenbergs FF - Bunkeflo IF 1-2
Jönköpings Södra IF - Åtvidabergs FF 1-1
IFK Norrköping FK - IF Sylvia 4-1
Landskrona BoIS - Östers IF 3-1

*****

Jag var fullt upptagen med annat när beskedet att Gunnar Rydholm gått bort kom. En stor Degerforsprofil har gått ur tiden. Resten av landet minns honom som Statistikmannen. Vi Degerforsare minns honom som en av kommunens mesta fotbollssupportrar och flitig parkarbetare. Det kommer att kännas mycket märkligt att återvända till Stora Valla och inte se Rydholm gå runt och hälsa på var och varannan människa.

Vila i frid Gunnar.

*****

Förhoppningsvis har ingen missat insamlingen Gunnars minne initierad av Ulf "Mål-Otto" Ottosson. Över en kvarts miljon har samlats in på mindre än en vecka. Det är stort. Jag hoppas kunna bidra. Ska bara se över den nya familjeekonomin först.

*****

Jag förstår att Andreas Anderssons uttalande i NWT har stuckit i ögonen. Och visst var det slarvigt. Men om man väljer att läsa det mer välvilligt behöver det ena inte utesluta det andra. Varför inte både en förstärkning finansierad av Gunnars minne och ett Gunnar Rydholm Gym finansierat ur klubbkassan med pengarna man slapp använda?

*****

Samtidigt är jag den förste att hålla med om att Degerfors IF:s styrelse är i desperat behov av en kurs i massmediekommunikation och omvärldsrelationer. Jag har sällan varit med om så många klavertramp som den här säsongen bjudit på. Ett par veckors intensiv kurs i konsten att tala utan kluven tunga så fort säsongen är över ordineras.

Det går inte att leka tysta leken med omvärlden på 00-talet.

*****

Det ryktas fortfarande om Magnus "Ölme" Johansson och att han skulle ha debuterat redan ikväll men tvingats tacka nej av familjeskäl. Jag kan inte säga annat än att det på många vis vore en perfekt värvning och att jag hoppas att det löser sig.

Andra bloggar om: , , , , , , ,

Inga kommentarer: