20120612

Ingen vill veta av din tröja




Det gjorde ont att se Degerfors förlora mot Hammarby i lördags. Jag tyckte egentligen att det såg rätt ok ut långa stunder. Degerfors var med i matchen minst lika bra som Bajen och den kunde egentligen ha slutat hur som helst.

Men det var väl egentligen inte för att Degerfors spelade bra. Det berodde mer på att Hammarby gjorde en ganska kass match och att Rödvitt ännu en gång fick chansen att spela elva man mot tio.

Det är ledsamt att se vårt innermittfält vara så svagt defensivt. Solberg är långtifrån fjolårets form och Klingberg är fortfarande lika långsam.

Vänsterkanten funkar inte heller riktigt. Det saknas fart. Jag tycker i och för sig att Sundgren gör en hygglig insats på backplatsen (trots att han nog får ta på sig ett mål).

Jag tycker inte, som en del andra, att våra problem ligger i mitten av backlinjen. Adde agerar med pondus och Medvegy växer.

Framåt hoppas jag bara att Nutt ska kunna komma tillbaka snart. Karikari i all ära, men jag tar hellre Nutt varje dag i veckan.

Enda verkliga glädjeämnena var Rennie (som äntligen var tillbaka i en form som påminde om fjolårets) och Jonas Olsson som fortsätter att imponera.

*****

Inramningen var magisk. Stort tack till Bajen Fans för det. 5603 personer på Stora Valla är alldeles lagom många. Särskilt när 1500-2000 av dem sjunger.

Vulkanerna sans URB försökte, men drunknade helt i den vägg av ljud BF skapade.

*****

Men nu skulle det ju handla om den där t-shirten på bilden.

Först: grundidén att dela ut 3000 rödvita t-shirts = geni.

Utförandet = katastrof.

För även om jag bortser från att den ser för bedrövlig ut är det helt bortkastat att märka en tröja med en specifik match på det viset.

Kommer någon att vilja bära den offentligt igen? Oavsett det katastrofala resultatet? Oavsett den usla formen?

I think not.

Jag vill inte göra reklam för Hammarby. Jag vill inte minnas att vi förlorade.

Däremot hade jag gärna burit en t-shirt på temat "Degerfors IF - hela Värmlands lag" (om den bara sett aningen bättre ut). Nu slängde IF effektivt 3000 (någon handfull nöjda bajare undantagna) vandrande reklampelare i sjön.

Det är synd på en i grund och botten god idé. Men det får inte stanna vid den där första tanken. Det måste tas hela vägen. Det måste andas kvalitet från början till slut.

På tal om det skulle jag bli en lycklig man om någon ville ta sig an och uppdatera det rödvita supportersortimentet. Det stinker av tidigt 90-tal. Finns det ingen hyfsad t-shirtdesigner som brinner för Degerfors IF?

Inga kommentarer: