20120603

Läst: Frank Miller & Simon Bisley "Bad Boy"




Min inre 20-nånting gråter av lycka när han ser namnen Miller och Bisley på samma omslag. Snart 40-åringen tvekar inte att ladda ner "Bad Boy" som första inköp i Comixology-appen (den fanns inte i iBooks). (Han förresten med en del New Avengers till.)

Om mitt serieläsande skulle kunna sammanfattas med ett namn vore det förmodligen Frank Miller. Under 90-talet och förmodligen en bit in på 00-talet (jag skulle behöva kolla Wikipedia för att bli säker, men orka) läste jag allt jag visste att han släppte. Simon Bisley penna har jag dyrkat sen jag var ung rollspelare på 80-talet.

Miller och Bisley samtidigt! Luv!

På något vis har jag alltså lyckats missa den här. Obegripligt.

Historien inleds med att unge Jason (max tio år va?) vaknar sönderslagen i en sjukhussäng. Han minns inget av sitt tidigare liv och han har en gnagande känsla av att kvinnan och mannen som finns vid hans sida inte är hans riktiga föräldrar. Och han är jädrigt sugen på en cigg.

Avslöjar inte mer än så. Det är en juste Millersk resa och Bisley som tecknar med grova, spretiga, streck bjuder på fin underhållning. Kanske ingen av herrarnas allra bästa stubder, men dum att missa.

Inga kommentarer: