20190727

Läst: Heja röda vita laget



Den här boken har stått på min att läsa-lista i en halv evighet. Kanske den enda som handlar om att växa upp i Degerfors med den ständigt närvarande fotbollen. Trots att den kom redan 1975 och handlar om livet som det var åren innan och efter andra världskriget känns den bekant. Samma saker som sas då, sas när jag växte upp. Sägs förmodligen nu. Vad vore Degerfors utan fotbollen?

Historien berättas i tre akter, de två första som någon sorts historisk bakgrund till den avslutande huvudhistorien om Bengt-Åke Larssons resa från pojklagsspelare till A-lagsspelare.

Med korta intensiva meningar tecknar EB en bild av både Degerfors IF:s kamp i Allsvenskan och brukssamhällets utveckling i skuggan av andra världskriget. Det är hopp och förtvivlan, ångest och glädje omvartannat. Ilska och frustration, lättnad och lugn. Det är alla de där känslorna som rullar genom kroppen under en match och säsong på Stora Valla koncentrerat över några sidor i en bok.

Möjligen blir det lite väl mycket resultatrabblande till och med för en rödvit som jag. Det är inte där styrkan i den här berättelsen ligger.

Jag lär mig ett och annat, som att vår första landslagsman hette Erik Lundin. Det kommer jag inte att glömma. Och visst är det Bengtson själv som dyker upp där i längdhoppsgropen?

Huvudpersonen är inte den mest älskvärda personen jag stött på i en roman. Bitvis ett litet svin faktiskt. Påminner mig om varför jag inte stod ut i sportsammanhang. Kanske generaliserar jag, men Bengt-Åke påminner mig om många av de människor jag undvek under min uppväxt. Jag hade mitt eget gäng och blev väl egentligen inte på riktigt intresserad av röd-vitts väl och ve förrän jag hade lämnat kommungränsen bakom mig.

Skulle för övrigt gärna se en uppföljare som skildrade min uppväxts 80-tal och de allsvenska åren på 90-talet. Det finns en öppning där. Tror att den historien skulle kunna vara minst lika intressant som den här. Kom på mig själv med att dra paralleller under tiden jag läste.

För övrigt hoppas jag att alla som kommer till föreningen Degerfors IF får ett exemplar av den här boken i samma stund som de skriver på kontraktet. Den förklarar mycket om platsen de kommit till.

Inga kommentarer: