20180528

Läst: Wage Slaves

Det här var riktigt bra läsning. Skickade mig raka vägen tillbaka till min egen tid i Malmö för drygt tio år sen. Inte för att jag saknade personnummer eller tvingades jobba svart för skitlön som Daria Bogdańska. Nej, det som skickar mig tillbaka i tiden är de knivskarpa miljöskildringarna av livet runt Möllan. Då tänker jag inte bara på den fysiska miljön utan lika mycket på människorna och karaktärerna. Bra gjort!

Den här boken lyfter på skynket för något som vi alla kanske anar, men inte riktigt orkar ta in. Den handlar om svartjobb, orimliga arbetsvillkor och den rävsax som ofta gör det omöjligt att stå upp och säga ifrån. Bokens Daria vågar till slut.

Historien handlar också om kärlek och trassliga relationer. Om att komma till ett främmande land på vinst och förlust och att långsamt hitta ett nytt sammanhang. Den handlar väldigt mycket om att vara ung och att söka sin egen plats i ett gränslöst Europa. Hur smutsig den resan än må vara.

Det finns gott om saker att diskutera efter en läsning av den här historien. Den är värd en egen bokcirkel.

Inga kommentarer: