20140209

Anders Tengner - Access All Areas

Det fanns ingen jag hellre ville byta plats med under mina tonårs 80-tal än Anders Tengner. Ingen annan svensk journalist har präglat mitt musiklyssnande lika hårt som han. Åtminstone då.

I Access All Areas berättar Tengner historierna bakom reportagen som dök upp i framför allt OKEJ, tidningen som styrde mitt och många andras liv. OKEJ var den länge den enda tidningen att välja på för den som ville läsa om musik. Jag gillade mest Kiss och annan hårdrock då, då det passade mig bra.

Att läsa boken blir därför en rätt tung nostalgitripp. Jag har kanske inte en djup musikalisk relation till alla banden, men det spelar mindre roll.

Jag gillar upplägget att samla alla artiklar om ett band i egna kapitel. Det funkar bra. Förmodligen bättre än en strikt kronologisk tidsresa gjort. Det gör också att det går ganska bra att bara läsa enstaka kapitel i boken (om du skulle föredra det).

Tengner är kanske inte svensk journalistiks skarpaste stilist. Hans gärning bygger mer på hängivenhet och en förmåga att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Access All Areas skulle också ha mått bra av ett extra varv genom korrekturen. Boken är med andra ord ingen fantastisk läsupplevelse. Det hade jag kanske inte heller väntat mig.

Men om du som jag var en hängiven OKEJ-läsare och gillar/gillade Kiss, Whitesnake, Mötley Crüe, Europe eller något av de andra banden Tengner valt att porträttera i boken är det ändå väl spenderad tid.

Inga kommentarer: