20100707

#Almedalen från fastlandet

Jag har aldrig ens lekt med tanken att åka på Almedalsveckan. Men det är ändå intressant att följa lite på avstånd. Många av de kontakter som knyts sker på en nivå som aldrig syns i riksmedia. Mycket handlar om medialt små, men livsviktiga frågor. För den som driver politik i en liten stor fråga kan Almedalsveckan vara livsviktig.

Själv minns jag två stora händelser och två stora hjältar som påverkat mig direkt.

Lennart Koskinen
Kliver upp på scenen och avbryter en debatt arrangerad av Sverigedemokraterna. En aktion som direkt motiverar mig att stanna som medlem i Svenska Kyrkan.

Gudrun Schyman
Bränner 100 000 i det manligaste matlagningsredskapet, en klotgrill, för att visa skillnaden i lön mellan kvinnor och män. En tvättäkta KLF-aktion som trots mitt medlemsskap i Miljöpartiet får mig att sätta upp Feministiskt Initiativ som ett tänkbart alternativ i årets riksdagsval.

Inga kommentarer: