20100430

Läst: Hemliga pappan

Andreas Ekström: Hemliga pappan
ISBN 13: 978-91-37-12993-8
Forum

Kan det verkligen stämma att jag inte läst ut en enda bok sedan i januari förra året? Kanske. Mitt bokläsande är uppenbarligen på ett all time low.

Andreas Ekström är egentligen mer aktuell med en helt annan bok om ett helt annat ämne, Google-koden. Jag har följt Ekström på Twitter ett tag, förmodligen som ett resultat av en retweet från någon annan. Läst några poster på hans blogg och gillat det.

Hittade hans bok Hemliga pappan i en realåda på Åhléns och plockade med den hem, 40 kronor fattigare. Texterna i boken handlar, som titeln antyder, om att bli pappa, specifikt den allra första tiden som pappa. De korta kapitlen påminner om blogginlägg och är baserade på, men inte rakt av hämtade från, en numera nedlagd blogg med samma namn som boken.

Jag känner igen mig i mycket av det Andreas Ekström beskriver, även om jag är lite mindre oroligt lagd till sinnet. Det går snabbt att läsa texterna och det var många kvällar jag hade svårt att sluta och tänkte: "bara en till". Men precis som Ekstöm själv skriver fungerar det nog egentligen bättre att läsa en text då och då än att sträckläsa boken.

Hemliga pappan är nu inte så mycket en bok om barnet som om pappan själv. Texterna handlar lika mycket om det sociala, kulturella och biologiska arv som lilla Karin fått. Det blir lika mycket en liten bild av oss som föddes på 70-talet som en historia om att bli pappa.

Snabb och lätt läsning.

Inga kommentarer: