20101221

Jag vill åka mer buss i Karlstad

Jag åker väldigt mycket buss. Storkonsument av busstrafik skulle man nog kunna kalla mig. Det beror så klart till stor del på att jag valt att (eller inte orkat) ta körkort. Fram tills nu tycker jag själv att det funkat rätt bra (det är inte alldeles säkert att kvinnan jag delar mitt liv med helt håller med om det).

I februari får vi vårt andra barn (som om storasyster får bestämma kommer att heta Ingjaj Chuck Hamberg). Det kommer att ställa lite högre krav på min förmåga att förflytta mig själv och åtminstone delar av min familj på ett hyfsat smidigt vis.

Eftersom vi valt att bosätta oss strax utanför stadsbusslinjenätets räckvidd är bussen snart inte det självklara alternativet (sluthållplatsen ligger inom gångavstånd längs hårt trafikerad väg utan gångbana eller ens vägren). Att cykla längs den där vägen med småbarn i lasten känns inte heller särskilt lockande.

Återstår gör i praktiken bilen och behovet att ta körkort. Det känns lite som den där sången med Traste Lindéns Kvintett, vilket nederlag.

Men så slog det mig att det finns fler skäl än min egen ovilja att ta körkort och min egen bekväma lathet att dra om stadsbussnätet en aning. Det finns uppenbara samhällsnyttiga skäl.

Vi som bor strax norr om Jägartorpet i Karlstad hör nämligen i vårdsammanhang till området Skåre. Om du idag ska ta dig till Skåre från Södra Järpetan utan att köra bil måste du åka via centrum (eller åtminstone E18 om du cyklar). Det går inga bussar via vår sida av älven till Skåre oxh över Skårebron är det inte tillåtet att cykla.

Det här är ett problem som behöver få en lösning. Särskilt i en grön stad som Karlstad. Det måste gå att cykla eller åka buss till sin vårdcentral och folktandvård.

Det finns med andra ord två saker som skulle göra livet längs Norra Infarten lite grönare och lite skönare.

Det ena vore att förlänga linje 6 till Skåre (det skulle vara snyggt och praktiskt med en ringlinje som går på båda sidor av älven mellan Skåre och Centrum). Det vore dessutom en fin miljövinst att skicka hockeypubliken från Skåre till LLA utan att passera centrum.

Det andra vore att förbinda de båda sidorna av älven med en cykelbro. Förmodligen skulle det smartaste vara att lägga den närmre LLA än Skårebron. En liten cykelomväg för mig personligen, men att få råtorpsborna att promenera eller cykla till hockeyn istället för att ta bussen vore klimatsmart på riktigt.

Och det här borde jag kanske skära ner, formulera om och skicka vidare genom de politiska kanalerna. Nu har jag åtminstone tagit första steget och skrivit ner de här tankarna.


Inga kommentarer: