20120415

Läst: Bengt Ohlsson "Rekviem för John Cummings"

Utläst. Imorgon är den tillbaka på jobbet. Ingen munter historia, men jag blev sugen på att läsa Johnny Ramones självbiografi "Commando" som släpp(t)s i dagarna.


Boken lämnade mig med funderingar runt hur mycket research Benke har gjort? Hur mycket som är sanning och hur mycket som är fiktion. I DN har han berättat mer om just det. Kan inte låta bli att imponeras av engagemanget och lider med honom när han berättar om hur han fick reda på att "Commando" var på väg ut.

Ohlsson gör ett bra jobb. Det känns verkligen som om jag är i Cummings hjärna under tiden från strax innan beskedet om prostatacancern fram till den oundvikliga döden (det är ingen spoiler).

Samtidigt kan jag inte låta bli att tänka tanken att Bengt Ohlssons plötsligt utträdande som kulturhöger är en del av marknadsföringen av den här boken. Johnny Ramone är trots allt punkhistoriens mest välkände republikan. Å andra sidan gör det väl Ohlsson mer lämpad än någon att gestalta Cummings hjärna. (Min egen är fylld av snor just nu, så mitt resonemang blir kanske inte urtydligt nu. Ni fattar.)

Hur som helst, en klart läsvärd bok. Särskilt om du som jag råkar gilla Ramones.

Sen måste jag göra min egen research djupare. En del av namnen i historien tror är (väl?) anonymiserade. Jag vill gärna lägga pusslet och dechiffrera lite. 

Inga kommentarer: