20090628

Två matcher i rad och några reflektioner

Efter att ha sett Degerfors två senaste matcher finns det en del som snurrar i mitt huvud.

Degerfors är för bra för ettan. Gröndal var i allt utom resultat helt chanslösa mot Degerfors på Stora Valla. Det är serien fjärde bästa lag. Den rödvita förlusten då är något av det märkligaste jag upplevt från läktarplats.

Det är med andra ord läge att höja ambitionsnivån efter sommaruppehållet.

*****

Sofie Gustafsson (som jag ofta gillar) upprepade i VF dagen efter matchen karlstadbornas mantra att fotbollens framtid i Värmland är i Karlstad. Personligen är jag övertygad om att hennes chans att under sin egen livstid få uppleva allsvensk fotboll i Värmland fortfarande stavas Degerfors.

*****

Att Wiktorsson inte vill skriva nytt kontrakt är ledsamt. Om han, som det ryktas, skulle bli en ersättare till Emil Johansson i Hammarby hoppas jag att alla försäljningar sker under sommaruppehållet. Men för allt i världen Christoffer, gör en Berra. Skriv på, skriv nytt. Det måste gå att hitta klausuler som all akan leva med.

*****

På tal om Johan Bertilsson. Han är en spelare jag skulle hata i alla andra lag än Degerfors. Han har en smådryg överlägsen självsäkerhet på planen som säkert retar gallfeber på både motståndarlag och deras supportrar. Så länge han är rödvitt kommer jag att hylla honom, trots alla tjuvnyp. En spelare som på egen hand kan psyka sönder ett helt lag är på sitt sät helt ovärderlig.

*****

Christophe Lallet spelar inte i Degerfors nästa år. Jag gillar Lallet på alla sätt och vis. Han verkar vara en skön kille som bidrar med mycket värme och kärlek i truppen, men på planen händer just ingenting. Han får förtvivlat dålig utdelning av allt dribblande och i Superettan håller han tyvärr ännu sämre än i ettan.

*****

När Degerfors tar tre poäng mot Enköping på Stora Valla den 4 juli är jag tyvärr inte på plats. Då är jag i Arvika och lyssnar på musik. Om inte nån har en bil som går tur och retur Arvika - Degerfors och har en plats över att erbjuda. Det vore juste att hinna tillbaka till Arvika lagom till Fleet Foxes 20.00.

*****

Så här twittrade jag Carlstad United - Degerfors IF:

90 minuter och tillägg till match mellan Carlstad United och Degerfors IF på Tingvalla.

Två minuter till avspark och jag står långt bak i en sjuk kö utanför Tingvalla. Kul för CU med publik som omväxling.

Nu ser jag i alla fall målet där Degerfors ska sätta bollen i första halvlek. Så mycket mer ser jag inte. Trångt.

Ställningskrig. Högt tempo. Ganska jämnt. En hygglig rödvit chans nyss. Berra fick för klen träff.

Vulkanerna är i fin form. Nån CU-klack hörs inte.

Gult kort CU. Tung, men resultatlös rödvit frispark, halvvägs mellan mitt och straffområde.

Mål! Alla applåderar. Samuelsson sätter ettan för Degerfors.

Nytt gult till CU.

Erik Nilsson cykelsparkar över efter målvaktsfummel.

CU hade en chans som fick de få i hemmapubliken att dra efter andan. Jag såg inget. Fortfarande ganska jämnt. DIF känns tyngre.

Andra gula för #20 i CU som mao får kliva av i 41:a minuten. Tröjdragning.

Första halvlek avslutas med rödvita frispark i hyfsat läge. Tyvärr resultatlös.

Erik Nilsson får gult på övertid. Värt.

Andra halvlek har börjat. Degerfors gör tvåan i första minuten.

Det var Peter Samuelsson igen.

Bra rödvit chans. Till hörna.

Det ser ut att bli en lång och jobbig andra halvlek för det sk hemmalaget. Rödvit totaldominans första tio.

Straff. Degerforsspelare rivs ner av målvakten.

S
eb sätter den stenhårt.

3250 i publiken.

Tätt utanför. Nära 0-4. CU har inget skott på mål i andra än.

Broberg in. Erik Nilsson ut. Weird.
(Tillägg i efterhand: jag tyckte att Erik Nilsson var en av de bättre på planen. Antar att Werner ville undvika ett andra gult.)

Nu är det spel på en planhalva.

Bertilsson ut. Berger in.

Ribbskott från Samuelsson efter vacker klack från Berger till Seb som la sista passningen.

Uniteds första skott på mål. Bohlin tar det enkelt. Minut 37.

Lallet ut. Mario in. Oväntat att det inte kom tidigare.

CU:s sista inhoppare får gult efter max två minuter på plan. Bra jobbat.

Slut. Tre poäng. No sweat. Nästa år skiljer minst en division de här båda lagen åt.

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , , ,

Inga kommentarer: