20070306

Fönster mot tv-världen

Jag var lite skeptisk till "Leende guldbruna ögon" efter första avsnittet, men det andra var ett rejält kliv upp och nu ser jag fram emot avslutningen. Yankho Kamwendos rejäla närke-dialekt är svår att inte le åt om man som jag bott i trakterna i över tio år och Fares Fares är faktiskt alldeles lysande i sin roll som hiphoparen som motvillig dansbandsmusiker.

Minns/visste ni förresten att Yankho har ett förflutet som någon sorts MC i acidjazzcombon Carnival?

*****

"Playa del sol" är också en smålyckad dramasatsning från SVT. Jag gillar den återhållna humorn.

*****

Missade "100 höjdare" igår. Trodde inte att inslaget med Degerforskändisen Gunnar Rydholm skulle vara med i första avsnittet och gick och la mig istället.

Tyvärr vill Femman ha betalt för att jag ska kunna se klippet via webben (tror jag, jag får det i alla fall inte att funka). Får försöka komma ihåg att se reprisen på lördag kl 14:10 (inte särskilt troligt) eller hoppas på att någon youtubar det.

*****

Ikväll kommer "House" tillbaka i Fyran. Tyvärr får det stå tillbaka för "Desperate Housewives" i Femman. Precis som "C.S.I." vann över "24" igår. Jag får börja köpa boxar, skaffa inspelningsmöjligheter eller börja utnyttja nätets möjligheter för att täcka mitt tv-behov.

*****

Jag har sett exakt fem minuter av "Musikbyrån special" hittills. De fem sista ur "Take on Me"-programmet. Jag ville se "Apache"-avsnittet, men glömde (note to self: sista repris ikväll 19:30). Omkörningen av "Life on Mars"-programmet känns som om det kan kvitta. Snart kommer nya riktiga avsnitt. Tablåinformationen avslöjar en del av innehållet:

23 mars
Musikbyrån tar sig an begreppet klassiker. Vi ställer oss frågan om det verkligen finns ETT facit? Tillsammans med Ola Salo från The Ark, Annika "Säkert/Hello Saferide" Norlin och journalisten Andres Lokko diskuterar vi vilka kriterier som är viktigast för att en skiva ska stämplas som klassiker. Men framförallt hamnar Brett Andersons och Ed Harcourts svenska favoritplatta under luppen. En svensk klassiker som var med och skrev om pophistorien.

30 mars
För en del band och artister räcker det inte med att uttrycka sig genom sin musik. Musikbyrån har följt instrumentalrockarna i Audionom inför en spelning och träffat Hans Appelqvist och videoregissören Andreas Nilsson för att prata om deras sätt att arbeta med bild och teman. Vi möter även bland andra Carl Birath från Insision och Romeo Stodart från Magic Numbers för att prata om rösten som instrument.

Som väntat blir det väldigt lite av det vi brukar kalla svart musik i vårens MB. Med tanke på läget är det inget att säga om. Snarare en bra sak. Tyvärr.

*****

På tal om "Life on Mars". Överskattades inte den serien lite väl hårt av en del tv-bloggar?

Småputtrig, men inte mycket mer. Oavsett musikrättigheter utanför de brittiska öarna.

*****

En ynka match med Degerfors i tv i vår. Dessutom handlar det om hemmamatchen mot Åtvidaberg som jag ändå lär se på plats. Jag slipper med andra ord försöka ordna TV4 Sportexpressen.

Andra bloggar om: , , , , , , , , ,

Inga kommentarer: