20070217

Twingly, nyligen.se och bloggarna

Jag har häpnat lite över den märkliga debatt som rasat sedan Twingly lanserades. Jag har precis som en del andra funderat över hur och när till exempel SvD använder Twingly eller om de redan lagt tjänsten åt sidan.

Det finns onekligen goda publicistiska skäl att plocka bort den.

Jag har själv länkat till en artikel från SvD som hade en Twingly-genererad samling med länkar. Och visst gav det trafik tillbaka. Inte exceptionellt mycket, men en aning. Det är klart att det kommer att exploateras. Vem skulle inte vilja få in sina länkar hos Svenskan och DN utan att behöva pröjsa?

Det märkliga var att min blogg lästes in med namnet ph14. Jag kallade bloggen så när jag postade min första handfull inlägg. Namnet finns så vitt jag kan se inte kvar i koden någonstans. Däremot registrerade jag den så på Nyligen.se. Jag har inte hittat något sätt att ändra informationen hos Nyligen och låtit det vara. Exploaterar Twingly på något vis pingarna hos Nyligen?

Även om jag är i grunden positiv till den goda tanken bakom Twingly (att ge fördjupning till artiklar) skulle jag som publicist inte känna mig särskilt trygg i att låta Twingly jobba utan filter. I samband med dödsskjutningen i Nyköping i veckan dök det till exempel upp länkar till minst en blogg med uppgifter som i efterhand visat sig vara minst sagt tvivelaktiga och troligen långtifrån sanningen. Vill SvD och DN bidra till ogrundad ryktesspridning? Vore jag chefredaktör på någon av tidningarna skulle jag vara mycket tveksam.

Jag tror med andra ord inte att experimentet blir särskilt långlivat. Ofiltrerat är inte alltid bästa lösningen och jag tvivlar på att någon av tidningarna är beredda att länka pengar på att redigera blogglänkar.

Andra bloggar om: ,

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej Patrik!

Twingly använder sig inte av pingningar till nyligen.se på något sätt. Däremot har vi precis som Technorati och Google sedan lång tid lyssnat på ping från Blogspot, där du har din blog, vilket troligen förklarar att ditt ursprungliga namn på bloggen finns med i databasen.

Som du ser i kommentarerna på Jinges blogg berodde SvD:s korta avbrott på ett tillfälligt fel hos deras webbavdelning.

Mvh

CFW @ primelabs