20070116

Läst: Cinnamon Kiss

Walter Mosley "Cinnamon Kiss"
ISBN-13: 978-0446612722
Warner Books, 2005

Jag gav faktiskt ett nyårslöfte i år. Att jag skulle läsa fler böcker än 2006. Läser jag en till efter den här är jag väl i praktiken det löftet avklarat. Och med det stundande långdagpendlandet lär det inte bli något problem att ta sig tiden i alla fall.

Det här är då den nionde romanen om Easy Rawlins (det finns en novellsamling med sex historier också). Utan tvekan den rakaste i serien. Just därför den minst underhållande. Visst får vi ovärderliga glimtar in i de svartas liv, den här gången har vi nått fram till hippie-erans USA. Visst levererar Mosley en sedvanligt tät och spännande historia med fint driv. Visst lyckas han ge lite familjedrama och vardagsliv vid sidan av pusselhistorien.

Något saknas. Här finns inte längre några av de inslag av framåt- och bakåtblickar som gjorde att de första fyra-fem böckerna i serien stack ut. Den här gången får jag snarare samma känsla som av en säsong för mycket av, säg "Six Feet Under".

En mellanbok som funkar tack vare den redan starka relationen mellan mig som läsare och de gamla kära karaktärerna.

Nog känns det som om Mosley börjar tröttna lite på sin gamle kämpande hjälte Easy och trivs bättre med de relativt nya karaktärerna Fearless Jones och Paris Minton som han introducerade 2001. Tur då att den tredje boken, "Fear of the Dark", i den serien borde vara på väg ut i pocket någorlunda snart.

Andra bloggar om: , ,

Inga kommentarer: